Making of MYO: Del 3 "Att äga företag tillsammans" | MYO Make Your Own

Making of MYO: Del 3 "Att äga företag tillsammans"

04/06/2022 

Känslan idag: Wow…  vart tar dagarna vägen?! 

Det är lördag eftermiddag, i början på juni och jag sitter uppe på House Be och tar ikapp lite jobb. Denna veckan har vi haft mycket att göra, de nya garnen kom och nu vill vi såklart skapa massa roliga instruktioner till dom; samtidigt som Camilla (vår nya Content och Community manager <3) ska få lära sig allt som jag och Salli har samlat i våra huvuden under två års tid. Huvva! 

Och apropå det så tar det oss till dagens tema jag tänkte skriva om: nämligen hur det är att driva företag med sina vänner! Jag vet att många som funderar på att starta företag funderar på just detta; att ta steget själv är oftast läskigt och även rent ekonomiskt väldigt krävande, om man verkligen ska göra allt själv. Eftersom MYO är med på den lokala inkubatorn här i Jämtland (= ett företagsutvecklingsprogram för start-ups) har vi också lärt känna många andra unga företag där man i början är en, två eller till och med tre delägare som har varit med och startart företaget från grunden. Intressant ämne att fundera på tycker jag, och särskilt intressant just nu när vi som växande team har vissa utmaningar vi tar oss igenom. 

 

Från 1 till 2 delägare - hur Salli kom med på MYO 

För er som inte 100% känner till MYO’s historia så är det så att jag och Salli har påbörjat vår resa vid  lite olika tider: jag under våren 2020 när jag startade bolaget, Salli under sommaren 2021 när hon fick en del av bolaget till följd av att vi bestämde att MYO skulle bli vårt gemensamma projekt. Salli och jag har varit goda vänner sedan innan, egentligen lärde vi känna varandra för många (sex eller sju?) år sen när vi under en mörk decemberkväll åkte bil tillsammans från Stockholm till Åre. Det är någonting så fantastiskt med sådana bilresor, hur man under en 63 mils körning lär känna varandra och hittar saker att prata om. Vi varvade Disney-låtar med gamla skate punk- klassiker och kunde konstatera att vi hade haft väldigt lika uppväxt, hon i Dalarna och jag på västkusten i Finland. Tänk om vi då hade vetat att vi senare skulle äga ett företag tillsammans!

Under processen med MYO:s deltagande i Draknästet fanns Salli med hela tiden och stöttade mig med allt hon kunde (sådan fin vän <3).  Vi hade ännu inte ens börjat prata om att faktiskt äga MYO tillsammans, men det var som att vi sakta gled in i det och det kändes helt rätt. 

Inför att jag skulle överlåta en del av bolaget till Salli behövde vi ändå sätta oss ordentligt och gå igenom hur vi tänker framtiden med MYO för att säkerställa att vi delar samma vision. Bland annat pratade vi om: 

 

  • Vad var våra personliga mål med att driva företag som detta? 
  • Var ser vi MYO om 5 år?
  • Hur mycket risk vågar vi ta (t.ex. lån om det skulle behövas) Och hur tänker vi kring externa investerare?
  • Kompletterar vi varandra på ett bra sätt och kan lyfta varandras kunskaper? 
  • Vad säger magkänslan - blir det här bra? 

 

I Juni 2021 skrev vi på ett aktieägaravtal och Salli blev då delägare och produktansvarig för MYO. Nu är det precis ett år sedan, och ända sen dess har jag varit tacksam för varje dag; att jag har henne och att vi gör detta tillsammans. 

 

Om att driva företag tillsammans

Jag skulle säga att välja rätt person att äga företag med är minst lika viktigt som vem man gifter sig med. Det kanske låter konstigt, men först och främst baserar jag detta på hur extremt VIKTIGT det är att, förutom att vara överens om framtiden, vara mån om att ta hand den relationen precis som man skulle ta hand om sin partner i en relation. Pengar är ett känsligt ämne att prata om, ännu svårare är det att ge feedback på ett bra sätt när saker ofta sköts på distans.

Ekonomi, arbetsfördelning, kommunikation - ja, ni förstår säkert likheterna! 

Ibland har jag funderat hur folk gör det här med personer som de inte har lärt känna under längre tid. Det känns som att just vänskapen jag och Salli har som grund har gett oss så extremt mycket; inte minst förståelsen för hur vi är som personer och hur vi på bästa sätt kan stötta varandra. Men hur gör företag som inte har det? Många hamnar i situationen där man så gärna vill starta något tillsammans att man kanske glömmer bort att utvärdera vissa saker innan. Det kan också vara så att man först efter att att ha börjat jobba tillsammans kommer fram till att personkemin, arbetssättet, framtidsvisionerna eller något annat inte stämmer. Första året verkar vara den mest kritiska perioden (om man nu t.ex. tittar på andra bolag som är med på inkubatorn).

 

Ska ni starta företag tillsammans? Våra tips är då att ni ser till att:

 

  1. Lägga tid på planering och möten
  2. Kommunicera ordentligt 
  3. Lösa eventuella missförstånd snabbt (helst samma dag!) 
  4. Respektera varandras fritid
  5. Vara öppna med all information och hålla varandra uppdaterade. 

 

Lättare sagt än gjort och såklart har vi inte alltid har lyckats med allt, men vi har också lärt oss otroligt mycket på vägen. Tyvärr splittar många bolag redan i en tidig fas när det kanske inte skulle behöva vara så, och även om jag inte är någon företagscoach så har man hört en hel del historier som bara får mig att tänka på en, enkel sak: lär känna er blivande partner ordentligt innan ni startar något tillsammans. Det blir mycket bättre och roligare så! 

Vårt lilla team har nu vuxit med ytterligare en person som håller på att landa i sin roll, med allt vad det innebär (läs: allt kaos man får möta i en startup :D ). Jag tänker det blir ett kul ämne att prata om nästa gång, hur första veckorna har varit för oss och vilka utmaningar vi har mött när arbetet ska struktureras om - dessutom lite under tidspress, som man alltid är innan företaget har kommit igång. Det krävs MYCKET planering och förståelse åt olika håll. 

 

Dream big!<3 

/Oona 

Tillbaka till blogg

Lämna en kommentar